O autorze
Dariusz Szulc: ekonomista, dziennikarz, kulturoznawca.

Właściciel agencji ARTVENTURE, która łączy dwa światy: sztuki i biznesu. Światy te podlegają odmiennym porządkom. Z zaciekawienia tym, co powstaje na ich styku, z miłości do sztuki i ciekawości relacji międzyludzkich powstała oferta, która łączy obydwa światy i porządki w nich rządzące. Na ich styku tworzy się wartość dodana: wyróżniająca się swoją narracją komunikacja medialna.

ARTVENTURE Specjalizuje się w komunikacji międzykulturowej oraz w zarządzaniu prestiżem i reputacją osób i marek. Realizuje projekty dla firm, w dużej mierze rodzin biznesowych, instytucji kultury i niezależnych artystów.

ARTVENTURE promuje także sztukę, wspiera środowiska twórcze i wprowadza do obrotu rynkowego polską sztukę współczesną.

Coming Out – Najlepsze Dyplomy ASP potwierdzają potencjał artystyczny młodych twórców

Agnieszka Strojna, bez tytułu, ecolina, tempera jajowa na płótnie, 100x73,5 cm
Agnieszka Strojna, bez tytułu, ecolina, tempera jajowa na płótnie, 100x73,5 cm ARTVENTURE.PL
Te prace mają niezwykłą siłę witalną. Miejsca i czas, w których dzieją się sceny tej malarskiej opowieści są jak z marzeń sennych. Są wszędzie i nigdzie. Artystka odwołuje się do wyobraźni odbiorcy, operuje tym co dziwne, niezwykłe i zaskakujące. Odbiorca stając przed takim obrazem, będąc często outsiderem, może zmniejszyć tę przepaść poprzez chwilowe stłumienie swojej percepcji rzeczywistości i dostosować się do tej, która jest przedstawiona na obrazie. Odbędzie wówczas podróż w nieznane, w głąb koloru i fantastycznego świata.

Malarstwo Agnieszki Strojnej rozbrzmiewa symfonią barw, jest cyklem krajobrazów i metafor. Tworzone jakby za niejasną przyczyną mają pewną dźwięczność barw. Intuicyjne kompozycje manifestują się w nierozwikłanych tajemnicach człowieka. Sceny budzą namysł, są pełne dziwów i tajemnic. Świat jest dziwny. Człowiek jest dziwny. Malarstwo. Muzyka. Słowo. Na pewnym poziomie refleksji wszystko jest jakieś dziwne.

Dziwność lub raczej niewzruszona siła jest immanentną cechą przyrody. Pozostawiona sobie zaczyna oddychać tuż za naszymi plecami – tak, „z cicha pęk” – parafrazując tytuł wystawy malarstwa Agnieszki Strojnej, która w warszawskiej Galerii Promocyjnej potrwa jeszcze do 7 stycznia 2018 r. Niema symfonia barwnych oddechów przyrody rozbrzmiewa nasycając środowisko uprzednio przygotowane, a potem opuszczone przez człowieka. Dostrzec bowiem można uporczywą siłę przyrody do odradzania się, do powrotów w swoje pierwotne miejsca, jak w miastach-widmach na wielu kontynentach. Miejsca opuszczone przez człowieka, zainfekowane aberracyjną ekonomią są dla przyrody na powrót miejscem rozkwitu.

Jest w pracach Agnieszki Strojnej kilka poziomów widzenia tak kompozycji, jak i samego tematu. Po pierwsze odnaleźć można symboliczny motyw podróży poprzez lub w głąb przedstawionego świata. Tę podróż determinuje bogactwo przyrody, która kojarzy się z chwilami rozmaitych peregrynacji. Po drugie jest tu kontekst metafizyczny, który tworzy pomost z pierwszym znaczeniem, stając się kulminacją przeżyć artystycznych podróży. Po trzecie jest w pracach artystki osobiste określenie kolorystycznego kalejdoskopu przedstawianych scen. Obrazy wyróżniają się harmonią barw i form niekiedy połączonych chłodnym ujęciem tematu, by na innych płótnach podkreślić błyszczące i migotliwe warstwy kolorów. Potężne masy koloru zlewają się z intymną, kameralną scenerią.

W cyklu prac z 2017 roku wszystko zaczyna się u Agnieszki Strojnej z dystansem, który można by odczytać jako beztroskę i radość, ale ta zabawa niekiedy, krok za krokiem zmierza ku bycia bardziej serio.

Agnieszka jest laureatką Coming Out 2016 – Najlepsze dyplomy ASP. Pracę dyplomową wykonała pod kierunkiem prof. Andrzeja Rysińskiego, który w omówieniu do tegorocznej wystawy indywidualnej artystki tak pisze:

„Artystka swobodnie posługuje się bogatymi i różnorodnymi środkami ekspresji, które stały się charakterystyczne i rozpoznawalne dla jej malarstwa. Nie obawia się konfrontacji z tradycją i podjęcia poszukiwań w obszarze eksploatowanym przez wielu twórców. (…) Artystka bardzo trafnie i umiejętnie przedstawia dwuznaczną relację między człowiekiem a naturą. W tym celu posługuje się symboliką, która tworzy aurę niedopowiedzenia, zawieszenia, niepewności i oczekiwania. Nie sugeruje gotowych odpowiedzi mających wyjaśnić różnorodność związków i zależności między poszczególnymi elementami obrazu. Walor i siła jej malarstwa polega również na świadomym doborze adekwatnych środków nadających warstwie malarskiej swobodną a przy tym zdyscyplinowaną formę. (…) Twórczość autorki jest cały czas otwarta i gotowa na przyjmowanie różnych impulsów mogących wzbogacić lub nawet zmienić jej malarstwo.”

Realizm magiczny
Ta otwartość i intuicja osobista oraz artystyczna Agnieszki Strojnej sprawiają, że jej prace mają niezwykłą siłę witalną. W swojej twórczości bliska jest estetyce realizmu magicznego. Rezygnuje z osadzania tematu obrazów w rzeczywistości , jak również z dosłownego naśladowania natury. Miejsca i czas, w których dzieją się sceny malarskiej opowieści Agnieszki są jak z marzeń sennych. Są wszędzie i nigdzie. Artystka odwołuje się więc do wyobraźni odbiorcy, operuje tym co dziwne, niezwykłe i zaskakujące. Jest to fuzja pomiędzy fizycznością świata i jaźnią człowieka. Estetyka realizmu magicznego umożliwia bardziej wnikliwy i z dużą dozą empatii opis ludzkiej rzeczywistości. Odbiorca stając przed takim obrazem jest często outsiderem, może on jednak zmniejszyć tę przepaść poprzez chwilowe stłumienie swojej percepcji rzeczywistości i dostosować się do tej, która jest przedstawiona na obrazie przez artystkę. Wówczas odbędziesz podróż w nieznane, w głąb koloru i fantastycznego świata. Ten zaś w pracach Agnieszki Strojnej jest intuicyjnie logiczny, ale nigdy nie jest wytłumaczalny. Sam człowiek jest zagadką. Dziwne.





Dostępność prac: artventure@artventure.pl
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...